West Sweden Summer Seminar 2013

30.06.2013 20:44

Äntligen en chans att få möta och lära av Sensei Ishido av åttonde dan (den högst graderade sensei inom vår skola, Muso Shinden Ryu, i världen just nu) på besök från Japan. Vi var sex personer från Shogun Iaido Halmstad som förväntansfullt gav oss av till detta tvådagarsläger i Falkenberg i juni 2013. Iaidons två dagar hade föregåtts av två dagar seminarie i Jodo, en kampkonst med stav. Väl där mötte vi ca 80 andra Iaidoentusiaster från såväl Japan som många länder i Europa så som Ryssland, Storbritannien, Polen, Frankrike m.fl. och Iaidofantaster från hela Sverige. Detta var det andra lägret och jag deltagit i sedan jag började med Iaido.

Det var som att komma in i en annan värld. Någon ropar något på japanska och alla ställer genast upp på en linje efter vilken grad man har. Det är knäpptyst med undantag från när Sensei Ishido instruerar oss på japanska, direktöversatt av Sensei Andy Watson till engelska. Ett japanskt väsen i form av en ung tjej, som följt med Sensei Ishido från Japan, förevisade hur man skulle utföra det Sensei Ishido berättade om. Hon var helt svartklädd i iaigi och hakama som de flesta av oss andra. Till sitt svärd hade hon en röd saya (svärdets balja) i hellack. Hon utförde Iaidons tolv grundkator på ett sätt som jag aldrig tidigare sett. Det såg helt lätt ut och hon hade en otrolig timing och närvaro vad det gällde att göra vissa rörelser mycket långsamt och värdigt och svärdshuggen med hög fart och stor explosivitet.

Vi delades in i grupper för ytterligare seminarier med olika senseier. De som senare under dagen skulle gradera sig var t. ex i en grupp. Vi som inte skulle gradera oss och tillhörde mudanklassen instruerades framför allt av senseierna Mr Hopson och Mr Bean från Storbritannien.

När första dagen hade kommit till sitt slut skulle alla delta i embu (uppvisning). Alla skulle visa upp några utvalda kator. Jag tänkte att "det här kommer att gå bra", det gällde ingenting för mig eftersom jag inte skulle gradera mig eller hade någon chans på det enda pris som skulle delas ut vid detta tillfälle. Trots det pirrade det rejält i magen. Medan en del ser ut att njuta till fullo och blomma ut av att få allas blickar på sig, hände det mig det motsatta. Jag vissnar istället, allt det jag kunnat som ett rinnande vatten är som bortblåst. Jag gjorde två stora missar och när jag skulle gå av banan vänder jag mig åt fel håll och gör det man absolut inte får göra, går rakt in i nästa person som ska gå in på banan. I den knäpptysta idrottshallen uttalas det högt och tydligt på engelska att det var ett fel som man absolut inte fick göra. Mitt självförtroende fick sig en liten törn, som kom att rättas upp igen några veckor senare när Shogun Iaido visade upp sig på "Fan zone" på Stora torg i Halmstad under Fotbolls EM.

Dag två fortsatte seminarierna. Mycket givande att få feedback från så många erfarna senseier. Jag avslutar med att göra ett fel så att jag fick en spricka i min saya. Otroligt hjälpsamma senseier från Storbritannien och Japan hjälpte mig att reparera den. Vilket ledde till en diskussion om mitt svärd, som egentligen är både är för långt och för tungt för mig, med kommentarer som "It´s going to kill you, darling" och "You better throw that heavy sword at your opponent rather than cut him". Det hela slutade med att jag lyckades komma över ett svärd tillverkat i Japan, perfekt i både vikt och längd, med hjälp av experter. Trots allt var West Sweden Summer Seminar 2013 mycket givande och lärorikt på många sätt för en tjej som stundtals kände sig som "en elefant i en porslinsbutik". Vill ni se fler bilder tagna av Per stuge från West Sweden Seminar 2013, klicka på här /Pernilla Engdahl